WhatsApp Business

Kan ik een antwoord template toevoegen aan WhatsApp?

Emiel Kolk

In de gratis WhatsApp Business app is het mogelijk om een antwoord template toe te voegen. Dit noemen ze bij WhatsApp 'snelle antwoorden'. Super handig. Dit scheelt enorm veel tijd bij het typen van WhatsApp berichten. Ook is het mogelijk om een auto reply voor Whatsapp in te stellen.

WhatsApp Business oplossingen voor je website

Hoe stel ik in WhatsApp een antwoord template in?

In de gratis WhatsApp Business app kan je snelle antwoorden toevoegen. In de app kan je rechtsonder naar 'Instellingen' en vervolgens naar 'Snelle antwoorden'. Dit werkt er goed in combinatie met een WhatsApp chat op website.

Hier kan je voorgeprogrammeerde antwoorden invoeren. Deze WhatsApp antwoord templates kan je gebruiken in elk WhatsApp gesprek. Bij het instellen kan je een bericht invoeren, met een shortcut. Deze shortcut staat altijd achter een /. In een WhatsApp chat kan je dan je antwoord template aanroepen door de / in te drukken met daarachter de shortcut. Dit is een van de 7 belangrijke voordelen van WhatsApp Business.

welke pagina informatie whatsapp website

Ontwerp gratis jouw eigen WhatsApp widget voor op jouw website

Geen betalingsgegevens nodig

Video - Hoe kan ik WhatsApp het beste inzetten voor mijn website?

WhatsApp antwoord templates gebruiken voor je bedrijf?

Voor de vragen via onze WhatsApp chat widget op de website, gebruiken wij met Futy verschillende antwoord templates. Ook gebruiken wij WhatsApp met ons vaste telefoonnummer. Wanneer bezoekers een vraag stellen via WhatsApp, hebben wij al een aantal automatische antwoorden klaar staan. Dit kan tekst zijn, maar ook een video, een afbeelding of een url. Je informeert de klant meteen op jouw gewenste manier. Hieronder geef ik wat voorbeelden hoe wij WhatsApp antwoord templates gebruiken voor ons bedrijf.

whatsapp business chat widget

1. Een Pagina URL als WhatsApp antwoord template

Als bezoekers een vraag sturen via de WhatsApp widget, dan is het handig om ze direct naar de juiste pagina te kunnen verwijzen. Bijvoorbeeld de prijzenpagina. Wanneer ik een WhatsApp bericht ontvang over de kosten. Dan antwoord ik met /prijzen en verstuurt hij automatisch de url: https://futy.io/pricing via WhatsApp. 

2. Een Video als WhatsApp antwoord template

In mijn WhatsApp Business app heb ik een aantal instructievideo's opgeslagen. Wanneer iemand vragen heeft over bijvoorbeeld de WhatsApp Business app. Dan stuur ik hem met de shortcut /wa4b een video met een korte introductie over 7 belangrijke voordelen van WhatsApp Business.

3. Een Afbeelding als WhatsApp antwoord template

Het is mogelijk om een afbeelding op te slaan als WhatsApp template. Deze gebruik ik bijvoorbeeld wanneer iemand vraagt hoe de gratis branding eruit ziet in onze Futy WhatsApp Leadbot. Dan type ik /gratis en dan verstuurt hij automatisch een afbeelding van de Leadbot met gratis branding erin.

antwoord template whatsapp

4. Veelgestelde vragen beantwoorden met een WhatsApp template

Wanneer ik vaak dezelfde vragen krijg. Dan stel ik een WhatsApp antwoord template in voor een specifieke vraag. Bijvoorbeeld op de vraag: "Is de WhatsApp Business app gratis of moet ik ervoor betalen?" Dan stel ik een WhatsApp antwoord template in: "De WhatsApp Business app is gratis. Voor de WhatsApp chat widget op de website hebben we zowel een gratis als een betaalde variant. Op deze pagina vind je meer informatie over de kosten: https://futy.io/pricing"

5. Review vragen via WhatsApp template

Op het moment dat ik een bezoeker boven verwachting goed geholpen heb via WhatsApp. Dan kan het aan het einde van het gesprek handig zijn om deze persoon om een review te vragen. Daarom heb ik een /review shortcut ingesteld met: "Fijn dat het gelukt is. Ik hoop dat je tevreden bent met de service van Futy. We zouden het erg op prijs stellen als je een positieve review voor ons achter zou willen laten op Google: https://g.page/futy-io/review"

(Wil je weten hoe je zelf een Google review link kan aanmaken?)

google review vragen via whatsapp template

6. Doorverwijzen naar collega via WhatsApp link

Wanneer iemand een vraag stelt via WhatsApp, die mijn collega beter kan beantwoorden. Dan kan je iemand doorverwijzen naar je collega door een WhatsApp link in te stellen als antwoord template. Hiervoor een heb ik een shortcut /ghislaine ingesteld. Hieronder staat het bericht: "Voor deze vraag kan je het beste even contact opnemen met mijn collega Ghislaine. Zij kan je hiermee verder helpen: https://wa.me/31645779577. Wanneer je op deze link klikt, start er automatisch een WhatsApp gesprek met Ghislaine.

futy whatsapp chat widget website

Antwoord template i.c.m. WhatsApp chat widget

De WhatsApp antwoord templates zijn perfect te gebruiken met de WhatsApp chat widget op je website. Hierdoor kunnen bezoekers vanaf de website eenvoudig contact opnemen via WhatsApp. Vervolgens kan je deze vragen efficiënt beantwoorden met de WhatsApp antwoord templates. Met de WhatsApp chat widget zet je website bezoekers eenvoudig om in klanten. Er is zowel een gratis als een betaalde variant beschikbaar.

whatsapp chat op website features

Ontwerp gratis jouw eigen WhatsApp widget

Gratis WhatsApp Business app

Vragen over WhatsApp Business

Hoe koppel je WhatsApp aan een vast telefoonnummer?

Is WhatsApp Business gratis te gebruiken?

Hoe koppel ik WhatsApp aan mijn website?

Kan ik een auto reply instellen voor WhatsApp?